Sanseliv. Hvordan spiser du chokolade?

Forleden dag talte jeg med en af mine kursister om, hvad hun havde fået ud af det 6-ugers kursus, som hun havde været på i Erogi®.

Af de mange gribende ting, hun fortalte, gjorde det størst indtryk på mig at høre, at hun havde fået følelsen af at leve et meningsfuldt liv tilbage.

”Hvad er så det, der har gjort den største forskel for dig?”, spurgte jeg nysgerrigt. ”Det er nemt nok. Det, som har gjort den største forskel for mig, er, at jeg er blevet vækket i mine sanser. Det er, som om mit tungsind er lettet med den sansemæssige bevidsthed, som jeg fik på kurset.”

Det kunne jeg ikke lade være med at trippe over. Hvor vildt er det lige? Så enkelt et redskab og så alligevel så stor en indflydelse!

Jeg kalder denne del af det erogiske arbejde for sansemæssig opvågnen.

Det går helt enkelt ud på fokuseret at træne hver af sine sanser én efter én.

En af mine yndlingsøvelser er at gå igennem skoven eller sidde på en restaurant eller bare derhjemme og lave en leg med mine børn, hvor vi skiftes til at remse flest sanseindtryk op fra én bestemt sans.

På en tur igennem skoven starter det fx med ”Jeg kan høre et barn, der griner” og ender med nuancen ”Jeg kan høre et cykelhjul trille hen ad gruset”. Jo længere tid, der går, des mere forfinet bliver sanseevnen.

En anden måde at træne sanser på er fx, når man spiser. De fleste mennesker anser måltidet for at være en social begivenhed, som indebærer, at man skal tale med hinanden, og for mange af dem, der spiser alene, er det bare noget, som hurtigt skal overstås.

Men hvad nu hvis vi valgte at spise i stilhed? Både alene eller sammen med en elsket?

Forestil dig at se på maden, mærke den med fingrene og med tungen. Lad den komme rundt i din mund, som om det var din sidste bid. Duft den, smag den – virkelig. Lad al opmærksomhed rette sig mod så mange sansemæssige detaljer som overhovedet muligt. Vær med sanserne uden at lade tankestormen galopere af sted med opmærksomheden!

Dét er lykke! Dét transformerer fast food til Michelin. Fordi det kommer til at handle om at være sanseligt levende og til stede. Og hvem gider ikke det?

Her på kontoret er det vores favoritmåde at spise chokolade på.

Der er også mange, der oplever denne øvelse som erotisk. Det ligger i sproget, at noget, der er beskrevet som sanseligt/sensuelt, har en seksuel eller erogisk karakter.

Udover at sanselighed er en direkte forbindelse til at vække seksuel energi og lyst for mange, så er den indledende historie også et eksempel på, at det også direkte kan hjælpe dig til at slippe af med tungsind og bane vejen til øget livskvalitet, livslyst og livsglæde.

Erogi indeholder dybe og komplekse lag af det levede liv alene og med hinanden.

Men sansemæssig opvågnen er en ufravigelig grundsten i arbejdet med at styrke sin erogi.

 

Del dine smukke tanker her - og tak fordi du gør det!

