Hunde-cuddling. Really? Prøv med et menneske. 12 tips!

Jeg ved godt, at det kan være nemmere for dig at kysse med din hund eller kramme et træ. Men menneskelig kontakt kan nu ngiphyoget ganske særligt.

Jeg har for nylig skrevet e-bogen Det de voksne ikke lærte dig om INTIMITET & NÆRVÆR.

Her er et uddrag fra bogen –  12 tips til mere intimitet og nærvær i hverdagen. Du kan få hele bogen gratis ved at trykke her eller på linket gratis e-bog i menubaren. I bogen kan du læse mere om hvorfor det er fundamentalt for din og dine kæres sundhed og også hvorfor de fleste synes, det er så svært.

Men her får du de 12 tips.

Kapitel 4: 12 tips til mere intimitet & nærvær – hver dag

For alle 12 tips gælder det, at du skal mærke efter, om det føles rart eller ikke rart for dig. Når andre personer er involverede, så øv dig i at invitere direkte til den pågældende handling og spørg evt., om det er okay, at du gør, som du gør, når det er relevant.

Husk at det kræver øvelse og at øvelse gør mester!

Generelt

Tip #1:

Bliv sanseligt vågen. For at være nærværende over for andre mennesker, må du øve dig i at VÆRE NÆR. Det starter med at øve din opmærksom på det, som du ser, hører, mærker, dufter, smager. Tag en dag til hver sans og træn den. En dag øver du dig i at lytte til alle lyde. En anden til dufte osv. Hvis du gør bevidst sansning til en daglig praksis vil du opdage, at du automatisk kommer til at være mere opmærksom på de mennesker, som du er sammen med og dermed opnå mere nærvær. Hvordan dufter de? Hvordan føles deres hud? Hvordan ser de ud – altså helt detaljeret? Husk blot at det ikke en “dømme-øvelse” men en opmærksomhedsøvelse.

Tip #2:

Giv hånd med begge hænder. Et håndtryk kan gives kærligt, magtfuldt, underkastet, ligegyldigt, koldt, forførende mv. En nem måde at skabe et moment med mere intimitet og nærvær er ved at holde den andens hånd i begge dine hænder samtidig med, at du ser den anden i øjnene. Denne form for håndtryk kan forstærke følelsen af, at der er noget særligt værdifuldt mellem jer. Også selv om det bare var udveksling af nogle ord ved et busstoppested.

Tip #3:

Træn dit mod til at røre og til blive rørt ved. At træne sit mod er først og fremmest at finde balancen mellem at udfordre sig selv og samtidig ikke at skabe angst i sig selv. Tag et lille skridt af gangen. For hver gang, du har givet dig selv en udfordring til at tage initiativ til mere intimitet og gennemført det, for hver gang vil du blive modigere og modigere. Gør det. Det virker!

Med venner og familie

Tip #4:

Tag dine nære under armen, når I går på gaden. Hvis du er modig, kan du holde dem i hånden. Sig evt. “jeg øver mig i at være mere fysisk for tiden. Hvad siger du til, at jeg holder dig i hånden?”.

Tip #5:

Hold krammet 3 sekunder længere – øg varigheden med et par sekunder hver uge. Det normale kram varer under 3 sekunder. Alle de positive effekter af fysisk berøring starter efter 30 sekunders berøring. Når du krammer, er der et punkt, hvor du kan overgive dig til kontakten, som ofte kan mærkes på din vejrtrækning. Øv dig i at holde krammet så længe, at din vejrtrækning bliver rolig. Du kan evt. spørge den, du hilser på “jeg har lyst til at holde krammet lidt længere – er det okay med dig?”.

Tip #6:

Sæt dig over for en, du holder af, og forestil dig, at du “ser det smukke” i personen – gennem øjnene. Du kan også sige eller tænke “jeg ser det bedste i dig med det bedste i mig”. Dette kan du gøre på to stole, som du sætter over for hinanden, i skrædderstilling, eller liggende på siden over for hinanden. Afsæt 2 minutter første gang og øg evt. tiden med 1 minut for hver gang.

Med en partner

Tip #7:

Hold din partners ansigt i dine hænder, når du kysser ham eller hende. Mange par kysser kun inderligt, som optakt til sex – og undlader lange kys for at undgå sex. Men kysset har en vigtig betydning for den daglige intimitet. Når du tager din partners ansigt mellem dine hænder, får I automatisk øjenkontakt og momentet strækker sig en smule længere.

Tip #8:

Kærtegn med en fjer eller dine fingre. Inviter din elskede til at lægge sig hvilket som helst sted og lukke øjnene, mens du kærtegner vedkommendes krop med en blød fjer, dine fingre eller hænder i 3 minutter. Skift evt. roller med det samme eller aftal, at I bytter roller næste gang.

Tip #9:

Skift “kærestemiddagen” (eller rutinesex’en) ud med 1 times cuddling.Cuddling er ikke bare at ligge i ske. Der er mange måder at berøre hinanden uden at have sex. Download evt. The Cuddle Sutra for inspiration (linket er sidst i guiden). Kærestemiddagen kan være dejlig, men nogle gange er det mere vigtigt at forbinde sig til hinanden uden ord. Måske kan I bruge den ene times cuddling som forspil til sex. Måske kan I prøve cuddling med tøj på uden sex. Leg med forskellige måder at cuddle – men øv dig i at gøre det uden for mange ord!

Med kolleger

Tip #10:

Bliv bevidst om din frygt for at blive misforstået. Det er ikke sex-chikane at holde om en betroet kollega, give et varmt knus eller lægge armen omkring deres skulder. Det er kun sex-chikane, når der ikke er afstemt grænser, og når hensigten er at chikanere/misbruge magt. Dette tip kræver, at du evt. sparrer med en betroet om emnet og bliver bevidst om, hvad frygten for at blive misforstået med fysisk berøring handler om. Måske skal det også tages op på et team møde eller vendes med en leder.

Tip #11:

Foreslå at få en professionel cuddler til din arbejdsplads. Cuddling fra en professionel cuddler lærer jer at være intime uden at være grænseoverskridende eller romantiske.

Tip #12:

Tag små skridt til mere berøring. Læg fx. hånden på din kollegas underarm, når du anerkender. Når du anerkender med ord, er det mental kommunikation som den anden mentalt kan vælge ikke at tage ind. Når du anerkender med fysisk berøring, er det kropslig kommunikation, og budskabet mærkes fysisk. Kroppen lyver ikke – så brug kun fysisk berøring på armen eller ryggen, når du oprigtigt mener det. Ellers vil den anden mærke det med det samme.

Mange af disse tips kan selvsagt bruges på kryds og tværs i forskellige relationer. Jeg har delt dem op for overskuelighedens skyld alene.

Det skønne ved at give berøring, intimitet og nærvær er, at du som regel også får det selv samtidig.

Derfor er det første skridt altid at lade det starte med selv at tage det første skridt.

Reklamer

Del dine smukke tanker her - og tak fordi du gør det!

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s