Deler du billedet af mine bryster på snap, hvis jeg sender et?

 

“Jeg deler egentlig tit pikbilleder med mine veninder, når jeg skal vurdere, om jeg gider at date en,” sagde en 28-årig kvinde, jeg interviewede i forbindelse med en manual, jeg lige har smidt på gaden(eller rettere: nettet) om teenagere og seksualitet i en teknologisk verden.

Skærmbillede 2016-04-27 kl. 14.39.02For nogen tid siden reagerede jeg ret heftigt på FB over en video, som var blevet delt af nogle drenge, der havde holdt videoen kørende, mens en pige indførte en flaske og andre ting i sit køn foran dem.

Det gik op for mig, at jeg var blevet fanget i forargelsens klamme net.

Forargelse er sjældent et godt tegn. Det er i min optik en rød blinkende lampe, der minder mig om min egen uvidenhed, ikke-bevidsthed eller hovedløs automatadfærd.

Derfor besluttede jeg  mig for at interviewe både unge og gamle, forældre og ikke-forældre, entreprenører og ansatte – alle mulige mennesker. Det var ikke en formaliseret undersøgelse.

Men der kom nogle ret vilde tilbagemeldinger.

“Når jeg skal vurdere om, jeg skal gå i byen, så er det tit en kamp mellem at blive hjemme og hygge med Tinder eller at kaste mig ud i den potentielle afvisning derude”

eller

“Det er nemmere at lave en sexdate, knalde og gå igen hurtigt, end gå gennem hele møllen ude i den virkelige verden”

eller om følelsen af at blive behandlet hensynsløst:

“Jeg bliver faktisk helt vildt utilpas, når kvinder bare ignorerer mig midt i en chat. Fx var der en, der lavede en aftale med mig, og så pludselig slettede mig. Kvinder er vildt grove på dating apps”

Den virkelige verdens afvisning

Parallelt med manualens tilblivelse blev jeg optimalt udfordret af en person, som jeg er grænseløst forelsket i. Han bad om pause i kontakt – inklusive sms og mail.

K. I. L. L.    M.E.

Jeg opdagede, at når jeg var afskåret fra at kommunikere til ham virtuelt, blev jeg rædselsslagen for, at han skulle glemme mig i den virkelige verden. Og det fik mig naturligvis til at opføre mig vanvittigt.

Jeg lærte 3 ting:

  1. Teknologien er megafed, når man vil slippe for smerte og frygt for afvisning i en scorings-sammenhæng. Det koster så tomhed og ultimativt set er konsekvenserne for, at vi foretrækker kærlighedsrelationen til app’en eller inden længe, hvor vi kan få selv den fysiske tilfredsstillelse gennem en simpel VR-brille. Det er et alvorligt problem, som vi skal forholde os aktivt til.
  2. Der er en ny seksualitet, man kan kalde den teknologiske seksualitet, som har et helt andet sæt etik og moral end den ikke-teknologiske seksualitet. Du viser ikke pikbilleder af din kæreste til alle veninderne, men det gør du uden at blinke af en, du kun kender gennem en app. Du siger ikke “hej, vil du se mig onanere” ved første møde til en fest, men virtuelt er det nærmest normalt at optage sig selv have sex, mens den anden ukendte person ser på – LIVE.
  3. Muligheden for at kommunikere 24/7 på alle tænkelige medier giver en falsk følelse af at være til stede i andres liv. Det er blevet som det klassiske journalist-syndrom: Hvis ikke mit navn står i avisen i dag, så findes jeg ikke. Sådan tænkte min momentant vanvittige hjerne i den nævnte kærlighedsrelation.

Med ved du hvad? Han havde ikke glemt mig.

Heller ikke selvom mit navn ikke masede sig ind i hans inbox det ene og andet sted 5 gange om dagen. Og jeg sidder netop nu og skriver dette i levende kød og blod. Jeg findes.

Du findes også i den virkelige, sanselige verden. I den verden, hvor det væsentlige er at mærke dig selv og andre. At sanse og blive sanset. At turde stille sig frem med hjertet (eller pikken) i hånden, og leve med faren for at blive afvist.

I den virkelige verden definerer dine relationer til dig selv og andre, hvem du er.

I den virkelige verden hersker  “The Golden Rule*” stadig.

Vigtigheden af sanselighed, ærlighed, etik i seksuelle sammenhænge er umulig at overdrive i både det teknologiske og virkelige levede liv, hvis vi skal undgå et menneskeligt dyrt skred.

Derfor må vi vælge bevidst, træne den virkelige verdens sanselighed og øve os i at leve efter the golden rule både i det virkelige og virtuelle liv.

Let’s do it! Happy real life loving! 🙂

(Her er pjæcen i øvrigt om sanselighed, ærlighed, etik i vores alles seksuelle liv også til dig, hvis du skulle være interesseret.  https://lucyvittrup.leadpages.co/teenagere-seksualitet-blog/)


 

*The Golden Rule er en gensidigheds-etik som siger: “Man bør behandle andre, som man selv vil behandles.

 

 

 

 

Del dine smukke tanker her - og tak fordi du gør det!

