Ode til liderlighed

På en rejse til Berlin taler jeg med min rejsepartner om den offentlige seksualitet. Om skam. Om liderlighed. Og om skam over at være liderlig.

Seksualitet er en livskraft. Den er smuk. Den skaber livet. Den kan blive kilde til enorm personlig styrke. Til at leve et vibrerende liv. Til at øge kærlighed. Handlekraft. Jeg kunne blive ved.

På flyet derned læser jeg et sted, at vi i dag kan glæde os over, at have opfostret nye generationer til ikke at skamme sig over deres seksualitet.

Men er det nu også sandt? Not so much, vil jeg mene.

Liderlighed er del af seksualitet. Alligevel er det som om, at liderlighed stadig har et skær af “upænt” over sig. Det er skamfuldt. Og vi vil helst ikke have at du som kvinde, leder, ven lader dig mærke af for meget liderlighed.

Det bliver vi nødt til at gøre op med, hvis ikke vi skal blive mere og mere bange for at være nær. For liderlighed har også en symbolsk betydning: Det er begejstring, glæde, nydelse, lyst. Ikke kun i seksuel sammenhæng – mennesker bliver liderlige af lækkert samvær, af skøn mad, af smukke ting. Det er ikke beskidt. Det er livskraft.

Lad os nu være taknemmelige for liderligheden!

På en gåtur langs søerne i København udbryder min ven: “Åh, jeg kan ikke finde ud af balancen mellem at udtrykke min liderlighed og min kærlighed over for min kæreste”.

“Hvad er forskellen for dig?” spørger jeg ham.

“Liderlighed er sådan lidt dirty, kærlighed kommer mere fra hjertet” svarer han.

Jeg trækker vejret dybt og mærker frustrationen boble. Det er min livsmission at afdirtyfisere sex – har dedikeret mit liv til det. Bl.a. for at kæmpe mod den seksuelt motiverede skade på psyke og sjæl som en uoplyst seksualitet har for individer og samfund.

Trangen til at kaste et foredrag i hovedet på ham melder sig. Jeg tager mig sammen. Stiller et spørgsmål.

“Hvad nu hvis det var én samlet energi?”, svarer jeg.

“En energi, der koncentrerer sig i forskellige områder af kroppen, og som kommer til udtryk på forskellige måder?” fortsætter jeg.

Han smiler en smule nedladende. Som om han tænker “Really Lucy!”

“Så når jeg har helt vildt meget lyst til at tage min kæreste hårdt i håret og presse hende i knæ og tvinge mig selv dybt ned i halsen på hende”, så er det samme energi, som den jeg elsker hende med?” spørger han med hånlig vantro.

“Hvis det er del af jeres fælles seksualitet at du dominerer hende på den måde. – Så vil jeg i alle fald foreslå dig at prøve tankesættet af” svarer jeg velvidende, at vi er galaxer fra hinanden.

“At tænke på liderlighed og kærlighed som samme energi, gør i alle fald sex – ikke mindst den rå af slagsen – mere kærlighedsfuld og kærlighed mere handlekraftig og seksuel”, konkluderer jeg.

Der er stille i et stykke tid.

Så kloger-åger jeg den i svagt øjeblik. For hårdt.

“Problemet med at tænke sin liderlighed som dirty er, at man så bliver en undskyldning for sig selv, når man er det. Kvinder føler, at de skal lade som om, at de er pæne og kan komme til at blive lidt fordømmende over for liderligheden, og mænd føler, at de skal stille 7000 spørgsmål og bede om lov til at indlede sex med den person, de elsker. Ingen af delene er særlig sexet. Faktisk kan det blive en spiral, der dræber lyst både til den anden og i dem selv.”

Heldigvis var det bare en ven, jeg fik det sagt til, for det udsagn mangler så afsindig mange nuancer. Og blev skudt af med en ret normativ forståelse af både køn og lystdynamikker mellem elskende. Og nej, jeg går ikke ind for non-konsuel sex. Det er grundvilkåret, at den seksuelle handling er konsensuel.

Min ven blev stille igen.

Det har du sgu fuldstændig ret i, Lucy. Han ser ned. Rejser sig op med ret ryg. Kigger ud over søen. Tager sin telefon frem. Sender en sms. “Jeg skal hjem nu”, annoncerer han brat.

Længe leve liderligheden, tænker jeg i mit stille sind. Eller hjerte. Eller køn. Eller nok nærmere  med mit køn, hjerte, sind på én gang.

Skal vi ikke bare hylde liderligheden lidt mere?

 

 

Del dine smukke tanker her - og tak fordi du gør det!

