Sådan giver nygrådighed dig bedre sex (og samvær)

“Den vigtigste game changer for mig i forhold til mit sexliv var, da jeg blev spejderleder”, betror en veninde mig en solskinsrig dag på Frederiksberg.

Jeg er kommet for at tale med hende om et interview om god sex, og vi deler ivrigt ud af vores indsigter mens vi bæller kaffe og grøn te.

“Da jeg skulle lære at organisere en tur, at finde på kreative løsninger på et problem ude i skoven, da jeg skulle finde på spændende udfordringer og opgaver for børnene, så var det som om, der skete noget i min hjerne”, fortæller hun mens hun peger på sit mørkebrune hår.

“Jeg opdagede, at jeg kunne skabe oplevelser. Og det overførte jeg til min seksuelle liv.”, siger hun og sikrer sig med et par ord, at jeg ikke misforstår det med børnene.

Jeg er helt med.

Tripper over den fantastiske historie. Kan mærke smilet brede sig på mit ansigt.

Det er også min erfaring, at forskellen på sex, intimitet og nærvær der er meningsfuld og den, som er spild af tid eller direkte frustrerende er O P L E V E L S E N.

How to how to how to

Opskriften på det gode sexliv er at bryde rutinen, siger de kloge. Du skal bare overraske, være nysgerrig, kommunikere dine ønsker og wupti! – så har du et fantastisk sexliv i din inbox.

skaermbillede-2017-01-20-kl-14-25-35

Top dollar. Men hvordan gør man lige det? Det lyder abstakt for mange. For nogle så abstrakt, at de hellere tage et såkaldt udenomsknald for at få lidt eventyr og samtidig slippe for at udfordre sig selv med den faste partner.

Men min venindes historie vækkede en ny tanke:  Oplevelsesøkomien i sex og intimitet.

Den nye grådighed – grådighed efter oplevelser

Min veninde og forretningspartner, fremtidsforkeren @Mettesillesen har lært mig at den nye grådighed er grådighed efter oplevelser. Hvor det før var ting, vi stræbte efter at få, så er det nu den vilde oplevelse.

Bungy jump, ironman, rejser til Peru. Silent retreats, tantra massage, selvudviklingskurser. Der er både godt og skidt at sige om den trend. For hvad så hvis jeg egentlig er meget tilfreds med min almindelige hverdag med mine rutiner og mine smukke ting.

Ja, hvad så, fristes jeg til at spørge. Så kan du glæde dig over det.

Jeg er erkender: Jeg er grådig. Også efter den stille stund ved kajen. Eller den lange øjenkontakt. Eller den hjertelige besked.

skaermbillede-2017-01-20-kl-14-24-33

Oplevelsesøkonomi og sex er verdens bedste cocktail

Hvis du inviterer en nær person på middag, kan du vælge forskellige veje. Du kan fx åbne døren, smide en bøf og tre kartofler på tallerkenen, lade hende skænke op selv, konversere høfligt og smide hende ud, når I har spist.

Du kan også gøre noget andet.

Du kan tænke over, hvilken belysning og musik, som kunne give jeres samvær den stemning, du har lyst til at være i. Du kan møde hende i døren, hjælpe hende af med overtøjet og tage ham i hånden og føre hende ind i stuen. Du kan blindfolde hende ved bordet, og invitere hende til at gætte maden. Dufte og smage til den – måske mens du fodrer hende langsomt. Du kan have en overraskelse eller give ham et stykke lakrids midt i det hele bare for at udfordre hendes sanser. Måske har du en lille gave, som hun får til sidst eller en note med et af dine yndlingscitater på, som I kan tale om. Når middagen er slut sender du hende ud af døren og sender en hjertelig tak for i aften sms.

Hvilken middag vil du helst være gæst til? Ja, det er en no-brainer.

Nu ved du godt, hvor jeg er på vej hen. Det ovenstående eksempel kan nemt oversættes til sex.

Oplevelsesøkomien har lært mig, at der er et før, under og efter en oplevelse.

At detaljer er afgørende.

At personer skal have oplevelser får at blive engagerede – og hvis de har en følelse af bare en lille smule transformation, så glemmer de de aldrig.

Hvorfor skulle vi ikke overføre oplevelsesøkonomiens principper til vores intime liv?

Hvilke indsigter om os selv og hinanden ville vi mon få? Tænk hvis hverdagsstunderne kunne blive til små magiske øjeblikke?

skaermbillede-2017-01-20-kl-14-22-49

Alle de krav – kan vi ikke bare få lov til at knalde i fred 

Nu tænker du måske, at du har rigelig at se til i hverdagen, og hvis du på toppen af det skal til at være oplevelsesøkonom i dit soveværelse, så er det bare for meget. Og hvad med det hurtige knald? Er det nu også forkert.

Svaret er selvsagt, at det ikke handler om “altid” eller “aldrig”. Og slet ikke om hurtigt eller langsomt. Det handler om at blive bevidst om, hvordan du skaber en oplevelse i dit seksuelle liv i stedet for bare at onanere med din partners krop på samme måde som du har gjort i tusinde år.  Oplevelser, som måske kan være nøglen til et seksuelt liv, der føder  livsglæde til mange andre områder af dit liv.

Når du giver dig selv opgaven er skabe oplevelser for dem, du elsker – inklusive dig selv – så vækker du samtidig din kreativitet. Du bliver mere nærværende. Du styrker connection.

Du skaber magi…alt det, som mange længes efter i stresse, rutinepræget hverdag.

Du behøver ikke lave den lange seance hver gang, selvom tid er godt uanset hvilken del af menneskelig samvær vi taler om.

Men oplevelsen ligger i detaljen.

Og det lærer man at være opmærksom på som spejderleder.

Personligt springer jeg spejderleder tjansen over.

Men oplevelser – dem vil jeg have endnu flere af i 2017.

Nygrådig eller ej.

Del dine smukke tanker her - og tak fordi du gør det!

